ELEKTRISK HVERDAG

Visjonel skal i løpet av september skifte ut 80% av flåten sin over på helelektrisk drift. Hva betyr det for deg som kunde?  

Av Thomas Nesvik 

thomas@visjonel.no

01.09.2018

Dieselstart

Da Visjonel AS startet opp i 2017 lekte vi allerede med tanken på at vi skulle kjøre elektriske biler. Slik politikerne har lagt opp til bilkjøring i Oslo og omegn så ser vi at det vil i tiden fremover lønne seg å bevege seg inn mot en grønnere profil, ikke minst i Oslo sentrum. Dessverre var det ingen biler på markedet som var gode nok til vårt formål den gangen. Heldigvis går utviklingen innenfor batteriteknologi raskt. Vi endte opp med å kjøpe nye 2017 modeller av typen Ford Transit Connect, da disse var drivstoffeffektive, hadde riktig størrelse og passet vårt behov ypperlig. Vi gikk imot alle rådene fra finansinstitusjoner og selgere, og valgte kjøp fremfor leasing. Grunnen til det? Fleksibilitet. 

Uten lang bindingstid på leasingbiler og med en ung og vedlikeholdsfri flåte var vi i den posisjonen at vi kunne vente på riktig tidspunkt for å ta steget over til elektrisk flåte. Da det ryktes at Nissan skulle oppgradere sin NV-200 samtidig med den nye Leaf modellen, og gi den et 40kW batteri var vi raskt ute med å sette oss på liste. 

Testbilen 

Ved utgangen av 2017 var det behov for en ekstra bil i selskapet. Og allerede den gang ble en av bilene i mindre grad brukt til serviceoppdrag og mer til befaringer, kundemøter og generell kjøring rundt på oppfølging av prosjekter og ansatte. Da bestemte vi oss for å gå til innkjøp av den nye modellen VW E-Golf, som hadde samme oppgitte rekkevidde som Nissan NV-200. Dette skulle bli ildprøven på om vi kunne klare oss med en helelektrisk bil i en hektisk arbeidshverdag.

Golfen ble en umiddelbar suksess. Det var ingen rekkevidde-angst å spore hos sjåførene som kjørte den. Og med muligheter for hurtiglading kan vi uansett hvor hektisk dagene blir, stoppe en liten stund for å lade batteriene litt. Visjonel har noen få plasser tilgjengelig ved kontoret vårt, og der vi har mulighet til det, kan vi også lade ute på oppdrag. Den positive opplevelsen med Golfen gjorde at vi umiddelbart bestilte de nye Nissan NV-200 bilene. 

Vi synest også det er hyggelig at vi kan komme i elbiler når vi drar ut for å montere ladestasjoner til alle kundene vår. 

Umiddelbar suksess: E-Golfen med 300km rekkevidde.

En klar fordel for kundene våre

Til tross for at mange av fordelene elbilene har i dag vil forsvinne i fremtiden, har vi god tro på at både avgiftsnivå på bompenger og lavere kostnader per kjørte km vil kunne bidra til at selskaper i håndverkerbransjen som er fremtidsrettet nok til å gå over på elektrisk drift, vil unektelig ha en konkurransefordel i tiden fremover. Målet ti l Visjonel med dette innkjøpet skal være at vi skal kunne holde dagens prisnivå på servicebilene i årene som kommer, slik at våre kunder ikke skal måtte ta regningen for flere bomstasjoner, høyere drivstoffavgifter og mangel på parkeringsmuligheter i Oslo sentrum. Dersom det er slik at det skal bli et "bilfritt" sentrum i Oslo, så er det nok elbilene som lever lengst. Og selskaper uten elbil vil måtte se seg slått på målstreken av de som med E-skilte lydløst kan gli ned i kvadraturen, og betjene alle kundene innenfor ring 1. 

Hva tror du? Er elbilen kommet for å bli? Vil selskaper med fossilt brennstoff måtte øke sine priser for å holde grønne tall på bildriften? La oss få høre din mening i kommentarfeltet.

Tags:

elbil

elektriker oslo

ladestasjoner

lading av elbil

elektriker oslo
elektriker oslo
  • Twitter - Black Circle
  • Black Facebook Icon
  • Black Google+ Icon
  • Black YouTube Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black LinkedIn Icon

Visjonel AS Selma Ellefsensvei 2, 0581 Oslo Norway